Over Zenmeditatie

De kern van meditatie

De kern van meditatie is heel eenvoudig. Stil en rechtop zittend richt je je aandacht op de ademhaling. Zo blijf je in het hier en het nu. Gedachten en gevoelens komen en gaan, en ze zijn allemaal goed. Je probeert ze te zien zonder met ze mee te gaan; je aandacht blijft bij je ademhaling.

 

Een rustige geest?

Meditatie betekent niet per se dat je geest stil en rustig is. Soms wel, maar soms helemaal niet. Je kunt een rustige geest niet afdwingen, je kunt niet besluiten dat het stil in je hoofd wordt. Het enige wat je kunt doen, is bij je ademhaling blijven en iedere keer dat je merkt dat je geest is afgedwaald, weer terugkeren naar je ademhaling. Zonder enig oordeel. Als je die oefening regelmatig doet, dan zul je merken dat je gedachten minder macht over je krijgen en je geest daardoor vanzelf rustiger wordt.

 

Aandacht, aandacht, aandacht

Alles wat je op een meditatieavond doet, is een oefening in aandacht. Niet alleen het zittend mediteren, maar ook het lopen tussen de meditatieperioden, het drinken van een kopje thee, het recht leggen van je mat en kussen waar je op gezeten hebt: alles doe je met aandacht. Een avond mediteren is een avond waarop je niets anders hoeft te doen dan er te zijn. Soms ontvouwt zich dan opeens de rijkdom van het moment, van alles wat er hier en nu is.

 

Voor wie?

Mediteren is de moeite waard voor mensen die zoeken naar meer stilte en eenvoud in hun leven, voor degenen die last hebben van de drukte die onze tijd zo kenmerkt. De wereld waarin we leven stelt hoge eisen, voortdurend staan we onder druk met overvolle agenda’s in tijden van overdaad. Maar persoonlijke rust en tevredenheid zijn vaak ver te zoeken. Alsof we geregeerd worden door de tijd. Meditatie houdt je een spiegel voor zodat je daar wat aan kan doen. Het helpt je bij het zoeken naar het antwoord op de vraag wat een aandachtige levensstijl voor jou betekent.